Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΑΡΧΕΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

  Όπως είχαμε αναλύσει εδώ και 20 μέρες περίπου προκειμένου να παρατηρηθέι μια ουσιαστική αλλαγή στον καιρό στην περιοχή μας απαραίτητη προυπόθεση είναι μια συνολική αλλαγή στην ατμοσφαιρική κυκλοφορία προκειμένου να γίνει εφικτό να εκτοπιστεί ο αντικυκλώνας καθ΄ύψος ( ο αντικυκλώνας όπως έχουμε δείξει σε προηγούμενες αναλύσεις έχει δομή σε όλη την τροπόσφαιρα) . Ωστόσο η αλλαγή αυτή είναι μεν αναγκαία προυπόθεση αλλά από μόνη της δεν είναι επαρκής για να φέρει αναγκαστικά μεγάλη καιρική αλλαγή, αλλά ας τα δούμε λίγο καλύτερα και στο τέλος θα εξαχθούν συμπεράσματα.

Ας δούμε τι θα πυροδοτήσει αύτη την γενικευμένη αλλαγή μεγάλης κλίμακας. Για όποιον επιθυμεί λίγο καλύτερη κατανόηση να εξηγήσουμε για τον αεροχείμαρο ότι είναι ισχυροί άνεμοι στην ανώτερη τροπόσφαιρα περίπου 9km , που είναι υπεύθυνοι για την δημιουργία όλων των συστημάτων μέσης τροπόσφαιρας, διαταραχές δημιουργούνται στην αριστερή έξοδο και δεξιά τους είσοδο, ενώ ridge (προβολές αντικυκλώνων στην μέση τροπόσφαιρα) δημιουργούνται στην αριστερή τους είσοδο και στην δεξιά τους είσοδο . Με λίγα λόγια ο αεροχείμαρος πηδαλιουχεί την παγκόσμια ατμοσφαιρική κυκλοφορία. Στο έλος θα υπάρχουν συμπεράσματα .


Βλέπουμε, ότι όπως εδώ και μέρες ο πολικός αεροχείμαρος έχει δυτική βδ διεύθυνση με αποτέλεσμα οι ατλαντικές διαταραχές να κινούνται στον άξονα δύση-ανατολή μένοντας μακριά από την νότια κεντρονότια και νότια ευρώπη η οποία βρίσκεται στην δεξιά έξοδο του αεροχειμάρου άρα σε αντικυκλωνικές συνθήκες.
Αυτό όμως θα αλλάξει στις 3-4 Νοεμβρίου όποτε και ι ατλαντικός αεροχείμαρος θα αποκτήσει βόρεια-βορειοδυτική διεύθυνση οθώντας τους αυλώνες (διαταραχες μέσης τροπόσφαιρας) νότια-νοτιανατολικά προς την νοτιανατολική Μεσόγειο. Αν θέλουμε να εξετασθεί αυτή αλλαγή πιο λεπτομερώς προήλθε από ένα βόρειο ρεύμα στον καναδικό λοβό του πολικού  αεροχείμαρου (πορτοκαλί  κύκλος) ο οποίος δημιούργησε ένα ριτζ προς την Γροιλανδια που ενίσχυσε την βόρεια συνιστώσα του ατλαντικού αεροχειμάρου. Όλα αυτά απεικονίζονται ποιοτικά στην κόκκινη καμπύλη.


Ας δούμε αυτό και σε ένα χάρτη της μέσης τροπόσφαιρας (στα 500hpa ) για να γίνουν όλα πιο κατανοητά.
1) Βλέπουμε πως η βόρεια διεύυθυνση του πολικού αεροχείμαρου στον Καναδικό λοβό οδηγεί έναν αυλώνα (διαταραχή νοτιότερα) 2)''σκάβοντας'' τον αζορικό αντικυκλώνα δημιουργόντας ridge προς την περιοχή της γροιλανδίας 3) που με την σειρά του ωθεί αυλώνα από την βορειοδυτική Ευρώπη σε νότια-νοτιανατολική κίνηση. Παρατηρούμε ήδη πιθανή κυκλογέννηση στην Αδριατική στο νοτιανατολικό άκρο του αυλώνα.

Ο αυλώνας αυτός που θα κινηθεί προς την νοτιανατολική Μεσόγειο θα μετατοπίσει και θα εκτοπίσει ταυτόχρονα σταδιακά τον αντικυκλώνα ταυτόχρονα όμως θα παρατηρείται και εκφυλισμός της διαταραχής με πιθανό το σενάριο της αποκοπής. Έτσι το τι θα προκαλέσει ο αυλώνας αυτός στην περιοχή μας δεν είναι ξεκάθαρος και θα εξαρτηθεί από το πόσο ισχυρός θα είναι και πόσο γρήγορα θα εκφυλιστεί (όσο πιο ισχυρη βδ συνιστώσα του αεροχείμαρου τόσο πιο ισχυρός) την ακριβή του κλίση (κλίση αεροχειμάρου) και αν θα γίνει αποκοπή και που. Σε κάθε περίπτωση η περίοδος που θα προκύψει η όποια αλλαγή στην χώρα μας είναι το διάστημα 5-7 Νοέμβρη. Ας δούμε κάποια πιθανά σενάρια.
ΣΕΝΑΡΙΟ 1 ΤΟ ΠΙΟ ΠΙΘΑΝΟ)
Πέρασμα του αυλώνα απο βορειοδυτικά προς νοτιανατολικά χωρίς ή αποκοπή στο Αιγαίο. Πέρασμα βροχών μέτριας έντασης κατά κανόνα διάρκειας 6-12 ωρών.


ΣΕΝΑΡΙΟ 2 ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΠΙΘΑΝΟ)
Αποκοπή του αυλώνα αρκετά δυτικά και γρήγορος εκφυλισμός του πρωτού κινηθεί επαρκώς ανατολικά ωστέ να μας επηρεάσει αξόλογα ή πολύ νότια κίνηση του αποκομένου αυλώνα. Ελάχιστες τοπικές και μη αξιόλογες βροχές σε αυτό το σενάριο.

ΣΕΝΑΡΙΟ 3 ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΠΙΘΑΝΟ)
Αποκοπή του αυλώνα σε ευνοική θέση για κυκλογέννηση με πιο αργό εκφυλισμό του αυλώνα (οι 2 θέσεις αυτές είναι είτε στο Βόρειο Αιγαίο είτε στο Ιόνιο). Κακοκαιρία με μεγάλη διάρκεια 24-36 ώρες με αξιόλογες βροχές που πρόσκαιρα και τοπικά θα έχουν και ένταση.
αποκοπή και κυλογέννηση στο Βόρειο Αιγαίο



αποκοπή και κυκλογέννηση στο Ιόνιο



Κλείνοντας να σημειώσουμε ότι η αλλαγή αυτή στην παγκόσμια κυκλοφορία δημιουργεί προοπτικές για οριστική ανατροπή των αντικυκλωνικών συνθηκών στην νοτιανατολική Μεσόγειο. Μείνετε συντονισμένοι στο www.meteokav.gr για καθημερινή ανάλυση των τελευταίων δεδομένων.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου